Gemaal de Biezen

Contact

Gemaal de Biezen
Kanaaldijk 3
4133 RD Vianen
Plan je route

Dijken, molens, gemalen en griendenbossen: het landschap rondom Vianen vertelt nog veel over de oorsprong van het gebied: een vlak, woest veenmoeras. Nadat het gebied in de middeleeuwen ontgonnen wordt, blijft de afwatering een belangrijk aandachtspunt. De polders in de Alblasserwaard en Vijfheerenlanden kennen dan ook een lange en rijke bemalingsgeschiedenis. In eerste instantie zorgden de molens voor de bemaling. In de 19e eeuw werden de molens vervangen door stoomgemalen, die op hun beurt in de 20e eeuw plaats moesten maken voor dieselgemalen. Tegenwoordig maakt het Waterschap Rivierenland gebruik van elektrische gemalen.

Om te voorkomen dat veel historische gemalen verlo…

Dijken, molens, gemalen en griendenbossen: het landschap rondom Vianen vertelt nog veel over de oorsprong van het gebied: een vlak, woest veenmoeras. Nadat het gebied in de middeleeuwen ontgonnen wordt, blijft de afwatering een belangrijk aandachtspunt. De polders in de Alblasserwaard en Vijfheerenlanden kennen dan ook een lange en rijke bemalingsgeschiedenis. In eerste instantie zorgden de molens voor de bemaling. In de 19e eeuw werden de molens vervangen door stoomgemalen, die op hun beurt in de 20e eeuw plaats moesten maken voor dieselgemalen. Tegenwoordig maakt het Waterschap Rivierenland gebruik van elektrische gemalen.

Om te voorkomen dat veel historische gemalen verloren gingen is in 2000 de Regionale Gemalenstichting Alblasserwaard en Vijfheerenlanden opgericht. Een van de historische gemalen die onder hun zorg valt is het dieselgemaal De Biezen. Dit gemaal is in 1926 gebouwd op de plaats van een wipwatermolen, die tot 1921 de polder De Biezen en de delen De Eng, Gouwenes en de Mafit heeft bemaald. De pomp van het gemaal wordt aangedreven door een Crossley ruw-olie-motor uit Manchester. In de eerste helft van de 20e eeuw werden deze motoren overal ter wereld gebruikt. Aangezien de olie niet overal hetzelfde is, is de motor zo gebouwd dat hij op zowel kokosolie, gewone diesel als op dikke stookolie kan draaien.

Lees ook Cope ontginningen, Stuwcomplex Hagestein, Sluizencomplex Jan Blankenweg, Griendenlandschap en Einde Molenstraat.

Locatie